V sobotu 22. března v 9:21 proběhla cvičná aktivace krizové linky Regionálního systému civilní ochrany ČR z.s. Hlavním cílem cvičení bylo ověřit funkčnost nového systému pro evidenci požadavků, který poprvé nahrazuje dosud používané jednoduché tabulky. Jako provizorní call centrum byla vybrána klubovna modelářského kroužku Centra podpůrných činností Traviny ve středočeských Milovicích.
Během první hodiny od aktivace byl připraven první operátor k odbavování telefonických požadavků. V průběhu dopoledne probíhalo zaškolování dalších operátorů, a to jak přímo na místě, tak vzdáleně – umožněno bylo i odbavování hovorů z jejich domovů.
Zkušenosti z ostrého nasazení: Od tornáda v Mikulčicích po povodně v Zátoru
Historie Regionálního systému civilní ochrany ČR sahá do roku 2021, kdy se dobrovolníci zapojili do pomoci v Mikulčicích po ničivém tornádu. Toto první nasazení ukázalo nutnost lepší koordinace pomoci a sdílení informací mezi zasahujícími složkami i dobrovolníky. Na základě těchto zkušeností byla organizace následně formálně založena s cílem zlepšit připravenost na krizové situace v Česku.
Významným milníkem bylo nasazení krizového call centra při povodních v obci Zátor v roce 2024. Oproti předchozímu řešení, kdy se veškerá komunikace odbavovala přes jediný mobilní telefon, umožnilo call centrum efektivnější koordinaci hovorů, rychlejší odbavení požadavků a zapojení více operátorů současně. Díky tomu bylo možné přijímat více hovorů najednou, lépe řídit přidělování požadavků a minimalizovat riziko ztracených nebo opožděných informací.
Naše působení v Zátoru bylo umožněno zejména díky perfektním protipovodňovým opatřením vybudovaným v Benátkách nad Jizerou pod vedením starosty Karla Bendla a významné podpory města. Díky těmto opatřením se podařilo minimalizovat rozsah škod a vytvořit podmínky pro efektivní krizovou pomoc na druhé straně republiky, právě ve zmíněném Zátoru.
Zkušenosti z tohoto nasazení jasně ukázaly potřebu modernizace systému evidence požadavků, což vedlo k vývoji nového softwarového řešení, které bylo nyní úspěšně otestováno během cvičení.
Nový systém evidence požadavků
Dosud využívané statické tabulky byly během dnešního cvičení poprvé nahrazeny moderním systémem evidence požadavků, který umožňuje efektivnější třídění, filtrování a přidělování jednotlivých úkolů v reálném čase. Díky tomu je práce operátorů výrazně rychlejší a přehlednější, což usnadňuje koordinaci pomoci v krizových situacích.
„Cvičení nám potvrdilo, že přechod na nový systém byl krok správným směrem. Získali jsme cenné poznatky pro jeho další optimalizaci a zároveň jsme ověřili, že i nově zapojení operátoři se s ním dokáží rychle naučit pracovat,“ uvedl Ondřej Bumba, předseda představenstva.
Překážky při pomoci: Blokace na sociálních sítích
Při ostrém nasazení v Zátoru se krizový tým potýkal s nečekaným problémem – Facebook zablokoval jeho stránku, což výrazně zkomplikovalo koordinaci dobrovolníků a komunikaci s veřejností. Tato zkušenost vedla k zavedení nových postupů a rozšíření informačních kanálů, aby se podobné situace neopakovaly.
Zapojení do profesních organizací
Regionální systém civilní ochrany ČR z.s. je od února letošního roku členem Asociace škol kritické infrastruktury (ASKI). ASKI je profesní nepolitická organizace sdružující právnické i fyzické osoby, zaměřená na podporu vzdělávání a rozvoje v oblasti kritické infrastruktury. Členství nám umožňuje sdílet zkušenosti, získávat aktuální informace a zvyšovat naši připravenost na krizové situace. (www.aski.cz)
Během dnešního cvičení byly shromážděny důležité poznatky, které přispějí k dalšímu zlepšení procesu zaškolení, optimalizaci systému a zvýšení efektivity při jeho ostrém nasazení.
Děkujeme všem zúčastněným členům a dobrovolníkům za jejich spolupráci. Díky tomuto cvičení jsme připraveni reagovat rychleji a poskytovat kvalitnější služby v případě skutečné krizové situace.







